Młoda
Polska to epoka pełna nowych spojrzeń na świat. Czerpano inspiracje z różnych
nurtów tj. naturalizm czy symbolizm. Jednym z tematów, które chętnie
podejmowano, był obraz polskiej wsi wraz z jej mieszkańcami. W mojej wypowiedzi
postaram się przybliżyć ten temat na przykładzie dwóch rożnych dzieł
literackich.
Pierwszym
utworem, do którego się odwołam, będą „Chłopi” Reymonta. Jest to powieść
realistyczna, której treść związana jest właśnie z życiem mieszkańców wsi
Lipce. Już sam tytuł, który ma neutralny wydźwięk, daje do zrozumienia, że
autor chce być w swej ocenie obiektywny. Chłopi przede wszystkim są silnie
związani z ziemią i społecznością wsi. Ciężko pracują, by się utrzymać. To
status majątku wyznacza pozycję wśród ludzi- widać to m.in. w kościele, gdzie
bogatsi siedzą z przodu. Maciej Boryna jest powszechnie szanowanym gospodarzem
ze względu na pracowitość i bogactwo. Jego przywiązanie do ziemi widzimy nawet
w chwili śmierci, kiedy wychodzi na pole i żegna się ze swoją żywicielką,
symbolicznie siejąc ziemię. Dbałość o majątek rolny przekłada się jednak często
na walkę- dzieci Macieja, Antek i Magda, usilnie nalegają na przepisanie im
części ziem za ciężką pracę. Kończy się to wygnaniem z domu Antka i jego żony,
Hanki… Wyjątkiem jest tu Jagna, która nie dba o bogactwo, rzuci Hance zapis,
który uczynił jej przed śmiercią Maciej. To dziecko natury, które kieruje się
instynktami. Kocha wielu mężczyzn, pozwala matce kierować swoim życiem. Nie
pasuje do wsi i zostaje z niej przepędzona. Tymczasem życie na wsi płynie
dalej, zawsze zgodnie z rytmem natury…
Innym
tekstem kultury, do którego się odwołam, jest „Wesele” Stanisława
Wyspiańskiego. Dramat ten autor podzielił na trzy akty. Skupiają się one na
weselu chłopki i inteligenta. W obliczu tej sytuacji możemy odkryć postawy obu
tych społeczności, z których skupimy się właśnie na chłopach. Są oni bowiem
ukazani jako świadomi narodowo. Świadczy o tym choćby rozmowa Czepca z
Dziennikarzem, podczas której chłop pyta o bieżące sprawy w świecie polityki.
Niestety, nie zostaje potraktowany poważnie, ponieważ Dziennikarz nie wierzy w
mądrość chłopa. Tymczasem oni nie tylko interesują się życiem poza wsią, ale
byliby nawet gotowi walczyć u boku panów o wolność ojczyzny- niestety,
przysłania im to chciwość, której przykładem staje się zachowanie Janka, który
gubi złoty róg Wernyhory, kiedy sięga po opuszczoną czapkę z pawim piórem-
przez to nie dochodzi do powstania. Ponadto wciąż nad ich relacjami z panami
krąży widmo przeszłości- rabacji galicyjskiej z 1846 roku. Mimo to chłopi są
otwarci- świadczy o tym przykład Kliminy, która z życzliwością podejmuje próbę
rozmowy z Radczynią, choć jest świadoma, że panowie nie znają prawdziwego życia
na wsi. Również Panna Młoda zna zasady wsi i drażni ją, że jej małżonek o nich
nie wie.
Jak
więc widzimy, chłopi byli ukazywani w różnych obliczach w literaturze Młodej
Polski. Jedno jest pewne- mieli w sobie niezwykłą indywidualność i siłę, które
sprawiły, że przyciągnęli uwagę pisarzy.
Pozdrawiam klasę , która właśnie dostała ten temat
OdpowiedzUsuń